Kunskapsnivån inom internetsäkerhet är väldigt varierad användargrupperna. De som använder internet i arbetet, eller privat dagligen har med största sannolikhet en bättre förmåga att bedöma material som tillförlitligt eller ej. Samtidigt har de med liten eller ingen internetvana inte den förmågan och behöver hjälp med att avgöra materials tillförlitlighet. Överhuvudtaget kan alla behöva hjälp, ibland är det svårt att avgöra materialets ursprung och intentioner.

Google har börjat visa varför e-post hamnar i spam-mappen i Gmail. Det är ett steg i att utbilda användarna i säkerhetstänk. Genom att visa varför e-post blir klassificerade som spam lär man användarna vad de ska leta efter i e-post för att bedöma tillförlitligheten. För att se varningarna måste användaren gå till spam-mappen och öppna varje enskilt e-post. Genom att göra så får användaren upp en röd list med en förklaring och en länk till en ”kunskapsbas”. ”kunskapsbasen” samlar information om olika metoder cyberkriminella använder för att lura användarna.
[ad#Google Blogg]
I enstaka kan användarna även rapportera avsändaren som spamspridare till Google. På så sätt hjälper användarna Google att förbättra spamfiltret i Gmail.
Källa 1

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här