Mjukvara Logo

Blogg om programvaror, internet och webbapplikationer

KATEGORIER Antivirus AntiSpyware Surfa anonymt Backup Krypteringsprogram Webbhotell Programvara Gratis-program Internetkatalog

 

 

29 juli, 2010

Skapa ett Personligt Varumärke genom Bloggande

Filed under: Bloggande — Christian Rudolf @ 22:36

Trots att det pratas mycket om bloggen är företeelsen bloggande fortfarande en ganska liten händelse. I Sverige bloggar ca 400-500000 svenskar Ännu mindre är företeelsen den om man ser på bloggen som ett verktyg för personligt varumärkesbyggande och branding. Ganska få bloggar med syftet att bli uppfattade som experter i Sverige, de flesta använder bloggen för någon typ av dagbok för de närmaste. Ändå är bloggen ett väldigt bra verktyg för att bygga varumärke. Man kan ju delvis jämföra den med en bok och ger du ut en bok så bygger du ditt varumärke. Denna artikeln kommer handla om hur du kan använda bloggen för att stärka ditt personliga varumärke genom bloggande.

Varför är bloggen ett så bra verktyg för personligt varumärkesbyggande

1.Google är förälskat i bloggar
Att blogga mycket och intressant om sitt expertämne gör det enklare att träffa högt i Google. Tex om du är homestylist och du bloggar mycket om ämnet homestyling blir det lättare för din sida att träffa högt i Google, när Googles användare söker på tex ”Homestylist” eller ”Homestylist Stockholm”. Sökningar som är värdefulla för dig som har yrket Homestylist. Det som händer när Google ger dig en bra position för sökningar som är relevanta för din expertis är ju att du rider på Googles starka varumärke. Google ger dig din röst och det är en röst som ger dig förtroende, även för människor som inte vet vem du är, tex de som söker någon för att hjälpa dem att få ordning på sin lägenhet inför en försäljning

2.Det är fortfarande speciellt att bli publicerad
Att skriva en bok och bli publicerad är stort men faktum är att bloggen är inte långt efter. Skriver du intressant och djupt i ett ämne, kommer du få personer som vill läsa vad du skriver, om och om igen. Precis som en författare. Det finns något hos människor som med automatik gör att du blir en expert, bara för att du tar dig tiden att skriva om ämnet. Det kan tyckas lite tramsigt men genom kommunikation uppstår stora värden. Denna text är ett exempel på det för jag tror ni uppfattar att jag verkar kunna vad jag skriver om. Om du tar dig tiden att kommunicera så skapar du värden.

3. Bloggen marknadsför dig 24/7
Kombinationen Google+ blogg är väldigt kraftfull. Människor söker och du är tillgänglig när de söker, även kl 0300 på morgonen. Svaret på sökarens frågor finns där, givna av dig. Du behöver inte vara närvarande för att du skall få denna kontakt. Bloggen och Google sköter det åt dig. Du behöver bara svara på mailet när du vaknar.

4. Genom bloggen kan andra bära dit budskap
Internet är en revolution och en av grundbultarna med denna revolution är att information kan färdas fritt. Genom att skriva om ditt ämne, på nätet, gör du det möjligt för dina läsare att sprida den informationen vidare, till andra som inte känner till dig. Det är helt enkelt lättare att hjälpa dig.

Hur lyckas man då bygga sitt varumärke genom bloggande?

Det är mycket hårt jobb. Mjukvara.se har ca 80000 unika besökare i månaden och jag har lagt många nätter på att skriva och engagera människor. Men å andra sidan behöver du inte 80000 unika besökare, du kanske bara behöver en. En rätt människa som tar kontakt med dig och blir din kund. En enda besökare kan vara värdefull då ett uppdrag kan vara värt tiotusentals kronor. Nedan får du några tips av mig, för att göra kullen du skall bestiga, lite mindre brant.

1.Välj ditt domännamn med eftertanke!
Många väljer sitt namn som domänen. Det finns en rimlighet i det. När man söker på mitt namn bör jag ju hamna högt. Men detta sker nästan med automatik i alla fall. Det är knappast någon som väljer att försöka konkurrera med dig på ditt namn. Istället skall du försöka få in några branschspecifika ord i titeln. Exempel på det är ”Homestylingexperten.se” Att ha sitt viktigaste sökord i sin domän gör det mycket lättare att få en hög position för sitt viktigaste sökord och ord relaterade till det. Google förstår att ”inredning” är relaterat till ”Homestyling” och det blir även lite lättare att träffa för ordet ”inredning”. Google har en tjänst som heter lyckohjul där du enkelt kan se relaterade ord. Med hjälp av lyckohjulet kan du lättare skapa ett bra domännamn.

Bildtext: Googles lyckohjul hjälper dig hitta rätt ord att ha i ditt domännamn till din expertblogg

2. Experter gillar  andra Experter
Nu är det inte så att ditt publicerande endast funkar på Google och på de som söker i Google. Du kommer upptäcka att andra experter i ditt område och närliggande områden dyker upp. Detta är faktikst till nytta för dig och de andra experterna. Ni bygger varandras varumärke och position i Google när ni länkar, kommentar, pushar, tweetar. Att blogga är mycket mer socialt än vad man kan föreställa sig om man inte gjort det innan. Denna sociala faktor är något som gör det roligare och i Google är det till nytta för dig. Det har också en positiv varumärkeseffekt när andra experter säger att du är expert

3. Kolla vilka ord människor använder för att komma till din blogg
Människor använder Google som frågemotor. De ställer alla möjliga och märkliga frågor. Dessa frågor kommer dyka upp i ditt statistiksystem, tex Google Analytics, som ord eller kombinationer av ord. Du kan se orden som uttryck för användarnas frågor. Sedan börjar du skriva blogposter som handlar om dessa frågor och deras svar.Goo gle prioriterar nämligen de blogposter vars titel är exakt som frågan som användaren skriver in.

Nu vill du säkert säga att du ger bort din kunskap och det är en helt korrekt iakttagelse. Men om vi tar ämnet ”Homestyling” så är det ändå en specifik kompetens som tar lång tid att bygga upp. Visst, vissa kommer välja att försöka göra det själv och använda de råden du skriver om, men de skulle ändå aldrig bli kunder och du inser ju även att det blir inte lika bra, som om du skulle göra det själv. Det är sällan det man gör är raketforskning men människor kommer ändå anlita dig. Det fungerar nämligen så att när du svarar på deras frågor, bygger du förtroende till dig. Detta förtroende gör att du får uppdrag och kunder.

4. Människor är inte rationella varelser, alla drivs av känslor
Det finns ett uttryck som lyder såhär: ”Talar du till människors förnuft, ger du dem insikt, talar du till deras känslor, får du handling.” På nätet betyder det att om du skriver insiktsfullt kommer människor bakom sin dator att nicka instämmande. Men skriver du med passion, kärlek och glöd, då får du handling och på nätet är handling länkar. Så släpp loss när du skriver. Skriv om din expertis bortom förnuftet. Skriv om varför det är viktigt, vad som driver dig och vad din passion är. Det kommer ge personlighet till din blogg.

Nu får har du fått ett antal kunskapsverktyg att använda. Nu är det bara att sätta igång. Tänk på att bloggande är en resa till en plats du inte kunde föreställa dig. Om det är så att du redan startat en ”Expertblogg” och har några bra erfarenheter att dela med dig av, skriv en kommentar nedan!

Andra artiklar i ämnet Bloggande:

Gör din egen blogg på fem minuter

Tjäna Pengar på att blogga

Om du gillar denna blogposten så prenumera på Mjukvara.se . Om du är inne på Mikrobloggande följer ni mig på Twitter här. Ställ gärna frågor på Twitter om det är något ni undrar över när det gäller att starta expertbloggar.

No related posts.


 

5 Comments »

  1. Bra skrivet! Har pushat http://www.pusha.se/skapa-ett-personligt-varumarke-genom-bloggande

    Comment by Jonas Lejon

  2. Tack Jonas, schysst!

    Comment by Christian Rudolf

  3. Härligt och bra inlägg. Jag har både få ut böcker och bloggar och håller helt med dig. Det jag ser som viktigt är att bygga sitt personliga varumärke först och sedan systematiskt föea ut och utveckla detta via bloggen. För mig är det personliga varumärket lika med mitt professionella rykte och då blir det konkret och handfast att arbeta med.
    Ha det gott – per

    Comment by Per Frykman —

  4. Tjena tjena, Teknikbrunnens fruga här. Mycket intressant läsning då jag själv har bloggen som marknadsföring av mig själv och mina produkter, enda knepet är att jag har rätt få läsare, men de jag har är trogna kunder till mig. Jag har funderat flera gånger på att ändra inriktning på mitt skrivande, men samtidigt, då skulle inte mitt budskap nå ut om mina produkter, det är en delikat balansgång, det där. Samtidigt får jag skylla mig lite själv, för nyckeln till framgång inom bloggvärlden är just att få läsare och för att få läsare är att lämna kommentarer här och var, något som jag känner att jag inte har tid med som småbarnsförälder.

    Comment by Virknålen

  5. Hej Linna

    Jag tror inte du behöver ändra stil utan du sätter själv fingret på problemet, markandsföring. Det kräver lika mkt tid som att skriva.

    1. Kanske borde du skriva en mindre post i veckan och lägga den tiden på marknadsföring istället?
    2. Prova med ngt nytt format, tex video för att på så sätt nå nya läsare via youtube
    3. Gör ngt radikalt. strunta i bloggen, använd en facebookfanpage och skriv bara där.
    4. Kankse skall du börja blogga hos ngn tidning istället, tex Amelia?

    Min ansats är att om du tycker ngt fungar sådär, då måste du göra ngt åt det

    Comment by Christian Rudolf

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment