Traveas loggaTraveas är en tjänst som gör det möjligt för dig att hålla på på försenade flygplan. Idag intervjuar Mjukvara.se  Jack Melcher Claesson, en av grundarna till Traveas
CR:Varför just en applikation inom reseindustrin?
Jag och mina kompanjoner Gustaf och Odd har alla rest en del i jobbet tidigare och vi tröttnade helt enkelt på att stressa ut till flygplatser för att väl på plats få reda på att flyget är försenat. Känslan var alltid ”varför har ingen berättat det för mig” och varken flygbolag eller resebyråer tog något ansvar. Vi konstaterade alltså att det fattades något och tog chansen att försöka fylla det tomrummet. Vi ville skapa en tjänst som låter dig som resenär alltid får senaste status på din flight, direkt i mobilen. Traveas är alltså snarare en tjänst än en applikation (även om vi kommer att dyka upp som applikation på Facebook och på andra ställen under hösten).

CR:Är det gratis att använda tjänsten nu under betafasen?

Ja, det är helt gratis att använda tjänsten under betaperioden, oavsett hur många resor du bevakar.

Jack melcher claessonCR:Vilket problem ser du att just din applikation löser?
Att få koll på resan helt automatiskt, direkt i mobilen. En del av den informationen som vi rapporterar om finns ju tex redan tillgänglig på flygplatsens webplats. Men att få koll den vägen förutsätter ju dels att du är uppkopplad och dels att det inte uppstår någon försening kort efter att du just stängt ner igen. Vi vänder på steken och säger istället att om någon förändring sker på den flighten du är intresserad av så får du reda på det via SMS, direkt i mobilen.
CR:Hur ser affärsmodellen ut?
Om vi blickar bortom betaperioden så har vi olika affärsmodeller för sajten och för våra affärskunder. B2B-spåret erbjuder resebyråer en möjlighet att förse sina kunder med realtidsinfo om en flight direkt i mobilen, och här debiterar vi resebyrån. Om du bokat din resa med en resebyrå som inte än hunnit ansluta sig kan du alltid vända dig till Traveas.com. Där kommer vi så småningom att ta 15 kr per bevakad resa, och du debiteras då direkt på din mobilräkning. Traveas.com är givetvis öppen för alla, dvs det går självklart även bra att bevaka en flight för den som skall hämta eller lämna någon på flygplatsen.
CR:Hur skall du få användare?
Den stora distributionskanalen blir självklart resebyråerna. Det är det mest naturliga stället att få tillgång till våra tjänster, nämligen direkt när du bokar din resa. Vi kommer även driva en del trafik in i tjänsten via våra lösningar för mediekanaler (lanseras senare under hösten).
CR:Vilka är dina konkurrenter idag?
Det finns ingen aktör som erbjuder exakt det vi gör, däremot finns det en del konkurrerande lösningar på problemet. Det finns tex några flygbolag som själva utvecklat en SMS-tjänst (tex SAS och KLM) samt flygplatser som gjort dito (tex CPH och Geneve). Ur ett resenärsperspektiv finns det som du säkert förstår en kraftig begränsning här, nämligen att det förutsätter att du flyger med ett visst flygbolag eller till och från en viss flygplats. Vi tycker att du som resenär skall kunna få tillgång till senaste status på din flight, oavsett vart du ska och vem du ska flyga dit med. Sedan finns det ett par aktörer primärt på USA-marknaden som tex Flightstats och Flightview samt Airtext från UK, samtliga med vissa andra begränsningar såsom att du måste ha ett mobilabonnemang från USA, eller inte täcker in flighter utanför hemmamarknaden.
CR:Vad driver dig att starta detta företaget?
1) Att kunna förenkla resandet för världens resenärer
2) Att vara med och bygga upp ett globalt bolag från scratch
3) Att ha grymt kul på vägen och fortsätta utvecklas som entreprenör och människa
Mjukvara.se tackar Jack för att han tog sig tiden och önskar honom så att säga, lycka till med färden 😉