En recension av Children of SilenTown

För oss som älskar spel av mindre utvecklare kommer det jämnt och ständigt ut nya spel som är intressanta eller som på annat sätt kan tilltala oss. Ett av dessa är Children of SilenTown som nu finns tillgängligt via PC.

Vi har spelat Children of SilenTown och blivit imponerade av spelet som helhet. Spelet är helt och hållet handritat och lyckas förmedla en mysig men stundtals rätt obehaglig känsla. Om du är på jakt efter ett nytt pusselspel som samtidigt står ut från mängden med hjälp av sin vackra design och finurliga spelstil kan detta vara någonting som passar som handen i handsken. Om du är intresserad av att se mer eller se exempel och bilder från spelet är det bäst om du vänder dig till deras hemsida.

Var kan man köpa Children of SilenTown?

Children of SilenTown finns i skrivande stund enbart tillgängligt via plattformen Steam. Priset ligger i nivå med många andra liknande titlar och hela spelet kostar 19.99 euro att köpa och lägga till i sitt bibliotek på Steam. Om man vill stötta utvecklarna ännu lite mer kan man köpa det som kallas för suppporters pack, någonting som gör att utvecklarna får möjligheten att fortsätta utveckla spel i framtiden. Om man känner att att Children of SilenTown var värt mer än 19.99 euro och man vill stötta små och självständiga spelutvecklare går det att köpa till i efterhand.

Spelet i korthet

Spelet går ut på att man kontrollerar flickan Lucy. Lucy bor i en by ute i en mörk och mysterisk skog. Skogen bebos av ondsinta och läskiga monster, och precis som resten av barnen i staden är Lucy rädd för skogen och dess faror. Att människor från byn försvinner inne i skogen hör till vardagen, men numera känner Lucy att hon är stor nog för att börja undersöka dessa försvinnanden för sig själv. Man får sedan följa Lucy när hon gör sina egna undersökningar, samtidigt som man tar hjälp av andra barn i byn för att gå till botten med försvinnandena.

Berättelsen

Berättelsen kanske inte kommer att vinna några stora priser, men den fyller sin funktion väl och är stundtals väldigt engagerande. Då det här är ett spel som erbjuder den bästa möjliga upplevelsen när man spelar det själv är det klokast om vi låter dig utforska handlingen och dess vändningar på egen hand. För den som enbart bryr sig om starka berättelser i spel är detta dock inte det bästa valet man kan göra, då Children of SilenTown är en helhetsupplevelse där berättelsen gör sitt jobb utan att lyfta upplevelsen till skyarna

Kontrollerna

Spelet är ett klassiskt point-and-click och även om detta kan vara tråkigt och oinspirerat passar det perfekt in i Children of SilenTown. Att kontrollera Lucy och lösa pussel är intuitivt och det känns aldrig som att spelaren är begränsad av att enbart kunna röra på sig genom att klicka.

Pusslen

Mycket av Children of SilenTown går ut på att spelaren ska lösa olika intressanta pussel eller leta efter ledtrådar. Pusslen kommer i många olika former och vävs ibland in som en del av berättelsen på ett organiskt sätt, medans det i andra fall är mer uppenbart att detta är ett pussel som har designats för att vara så unikt och utmanande som möjligt. Allt som allt är pusslen väldigt engagerande och på precis rätt nivå. Det är sällan det känns omöjligt eller för lätt och det är en bra variation på de olika pusslena

Karaktärerna

Även om berättelsen kanske inte är särskilt stark i alla aspekter av spelet kan inte detsamma sägas för karaktärerna som bebor Lucys hemby. Karaktärerna är färgstarka och ofta lite märkliga och det är väldigt underhållande att gå runt i byn och samtala med alla dessa. Det går även att spela många minigames med dessa karaktärer, någonting som gör att världen känns ännu mer levande.

Musiken

Musiken har en stor roll att spela i Children of SilenTown och agerar inte bara som ett verktyg för att sätta rätt stämning. Lucy är en musikalisk flicka och under spelets gång får man lära sig att sjunga olika sånger som på olika sätt sedan används för att föra berättelsen framåt.

Stilen på spelet

Spelet är helt och hållet handritat, någonting som leder till en väldigt härlig atmosfär och spelupplevelse. Det märks verkligen att spelet är producerat och utvecklat av människor som har en stor passion och kärlek för både konst och spel och varje nytt område är mer imponerande än nästa.

Vad säger andra recensenter?

Allt som allt så har mottagandet av Children of SilenTown varit mycket gott och många recensenter är mycket tillfreds med upplevelsen spelet erbjuder. Spelet har landat på någonstans runt 7-8 av 10 om man drar ett brett streck över vad recensenterna har tyckt, vilket måste sägas är ett väldigt gott mottagande av ett spel av den här typen.

Sammanfattningsvis

Allt som allt landar det hela i att Children of SilenTown är ett spel som har en oerhört mysig och atmosfärisk känsla. Ett problem som ofta uppstår med den här typen av spel är att de inte har så mycket att komma med i termer av spelupplevelse. Spelet kanske ser snyggt ut men själva innehållet saknar en eller flera komponenter för att ta det till nästa nivå.

Så är inte fallet med Children of SilenTown utan det finns gott om innehåll som fyller ut allt det vackra som omgäldar spelet. Om du är någon som uppskattar vackra spel med trevliga berättelser och spännande pussel är detta verkligen ett spel som kan passa som handen i handsken. Det är inte ett spel som tilltalar alla personlighetstyper, men det är ett spel som erbjuder en väldigt trevlig spelupplevelse.

Ett tips är dock att inte läsa på allt för mycket eller titta på för många videos. Mycket av charmen med det här spelet är att utforska och upptäcka allting i sin egen takt. Sammanfattningsvis kan vi alltså rekommendera Children of SilenTown till någon som är intresserad av den här typen av spel.