Recension av spelet “Curse of the Sea Rats”

Vill du uppleva en magisk värld som råtta? Eller gillar du “Metroidvania” och vill utforska nya spel inom genren? Då är Curse of the Sea Rats kanske något för dig. Det är ett äventyrsspel med en charmig stil som påminner om 90-talets tecknade serier. I denna text kollar vi närmare på spelets estetik, handling och mekanik för att ge en helhetsbild av spelet.

Kort om spelet

Curse of the Sea Rats är ett nytt spel som utkom i april 2023. Spelet har utvecklats av Petoons Studio och är en del av den numera populära genren “Metroidvania”. Genren utgörs av action-äventyrsspel med fokus på utforskning, progression och styrd icke-linjäritet.

Spelets handling

Spelet handlar om fyra människor som blivit tillfångatagna av det brittiska imperiet. I världen finns en elak pirathäxa vid namn Flora Burn. Flora har förvandlat fångarna till råttor. Från en amulett får de veta att de måste få tag på amulettens andra hälft om de vill ha tillbaka sina mänskliga kroppar. Det är nu upp till er som spelare att hitta amuletten och på vägen slåss med farliga monster samt utforska den irländska kusten och dess hemligheter.

Spelets mekanik

Curse of the Sea Rats är ett äventyrsspel i genren plattformsspel. Utforskning tycks vara spelets huvudsakliga fokus, trots att det även återkommer kamper mot olika fiender. Du börjar spelet med att endast kunna attackera och parera, för att senare i spelet få tillgång till en speciell attack. De normala fienderna har ett tydligt mönster i sina attacker och är därför enkla att vinna över. Bossar är däremot något svårare.

I spelets värld finns flera platser där amulettens själ manifesterat sig. Om du dör är det hit du kommer. På dessa platser kan du även uppgradera din karaktärs egenskaper. Dessvärre kan endast en spelare göra detta åt gången. En stor fördel med spelet är att det kan spelas både ensam och med vänner.

Estetik och ljuddesign

Curse of the Sea Rats har en visuell stil som påminner om 90-talets tecknade serier med dess klara färger och höga kontraster. Karaktärerna är charmiga och levande med varierande animationer.

Dessvärre är ljuddesignen mindre bra. Bakgrundsmusiken har en klassisk melodi och är väldigt generisk. Karaktärernas röster varierar i kvalitet, där vissa är välarbetade medan andra håller lägre kvalitet.

Fördelar och nackdelar

Nedan ställs vissa fördelar mot nackdelar med Curse of the Sea Rats.

Fördelar:

• Spelet har en bra kombination av utforskning och strider
  • Unik spelvärd som visas ur råttornas perspektiv
  • Charmig visuell stil

Nackdelar:

• Striderna kan efter ett tag upplevas enformiga
  • Endast en avatar kan uppgradera egenskaper åt gången
  • Generisk ljuddesign med varierande kvalitet

Är spelet värt att testa?

Gillar du spel med nostalgisk atmosfär och lockas du av en värld med råttor och pirater? I så fall kan spelet vara något för dig.. Det har som nämnts en charmig stil som påminner om 90-talets tecknade serier, och att du dessutom kan spela tillsammans med vänner är ett stort plus. Däremot känns spelet något platt i sin spelmekanik och ljuddesignen är ganska generisk.