En ny extremt viral bluffkampanj har upptäckts på Facebook. Det är en så kallad ”clickjacking” kampanj och bygger på en rad olika videoklipp som ska förleda användarna. Videoklippen är av varianterna äckliga, roliga, häpnadsväckande och postas i nyhetsflödet av användare som har fallit för bluffen. Man kan likna “clickjacking” vid en typ av phishing, fast med videoklipp och webbplatser som bärare. Men uppsåtet är det samma.

Om du klickar på en video ur bluffkampanjen kommer du att tvingas genomgå ett antal steg för att kunna se klippet. Det är i de här stegen som upphovsmännen kommer åt din information. De tvingar dig uppge den, för att du ska kunna se klippet. Samtidigt som att du klickar på klippet postas videon i din egen ”wall” så att dina vänner ska lockas till att klicka på den. Det är så den sprids viralt.
Cyberkriminella kommer över din information och tjänar samtidigt pengar på kampanjen. Genom att ha kopplat den till olika webbplatser som betalar en liten summa för varje klick, drar de in okända summor pengar på kampanjen.
För att undvika att trilla dit i den här och liknande bluffkampanjer, bör du aldrig klicka på videor som har suspekta titlar. Videor med titlar i versaler och gemener i blandning, eller är uppmärksamhetssökande med ord som ”Check this out” ”OMG” eller liknande, kan vara bluffkampanjer. Håll dig kritisk till videor på Facebook, klicka enbart på videor som du vet är säkra och där du känner till källan.
Källa 1

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här