Nyligen lanserade Symantec en kampanjen ”HackIsWack” tillsammans med rapparen Snoop Dogg. Kampanjens syfte är att öka allmänhetens medvetenhet kring virus, skadliga program och så vidare. Det har visat sig att ”HackIsWack” kampanjsidan har haft stora säkerhetsproblem, något som Symantec nu har åtgärdat. Men är skadan redan skedd?
”HackIsWack” kampanjen med Snoop Dogg består av en tävling där du kan vinna en biljett till Snoop Doggs konsert i Los Angeles och dessutom en laptop med Symantec’s Norton Internet Security 2011 förinstallerat. För att delta i tävlingen ska du ladda upp en video på dig när du framför din egen hip-hop sång.
Till en början har deltagandet i tävlingen varit ganska svagt, och tillråga på allt har en lång rad olika säkerhetsproblem upptäckts i kampanjsidan. Säkerhetsproblemen ska ha innefattat SQL, JSON, XSS och säkerhetsproblem med scriptet för att ladda upp videoklippen.
De flesta säkerhetsproblemen ska nu vara åtgärdade av Symantec som även har gjort ett uttalande kring säkerhetsproblemen. De menar att Symantec nu har vidtagit de åtgärder för att lösa problemen som är nödvändiga. Vidare vill de påpeka att inga kunduppgifter eller andra uppgifter blivit utsatta för attacker.
Man kan fråga sig om skadan mot Symantec och dess ”HackIsWack” kampanj inte redan är skedd? Det ser inte bra ut för Symantec när deras kampanjsida har allvarliga säkerhetsproblem, de är trotts allt ett företag som först och främst får sina förtjänster från sina antivirus program. Deras rykte har blivit lite skamfilat i och med att de slarvat med sin kampanjsida.
Källa:
Källa 1
Källa 2
Källa 3

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här