Sociala medier är ett namn för olika kommunikationskanaler som gör det möjligt för användare att kommunicera direkt med varandra. Exempel på sociala medier är bloggar, sociala nätverk, video bloggar, Twitter eller Instagram.

Sociala mediers utveckling

Människan har alltid kommunicerat med varandra på olika sätt för att göra sig förstådd. Kommunikation är viktigt för det bidrar till att människor förstår varandra och känner en gemenskap.

Sociala medier uppkom på 1990 talet samtidigt som internet hade ett genombrott. Istället för att bara leta information på internet kan man nu istället kommunicera och ta del av information som delas. Var med och diskutera, skapa nya kontakter och dela med sig  av olika åsikter.

Läs mer på fredrikantupa.fi.

För- och nackdelar med sociala medier

Fördelar:

  • Många använder sociala medier för att kunna hålla kontakten med vänner och familj. 
  • Sociala medier är globala och inte bundna till tid och plats. 
  • Effektiva verktyg för att sprida information.
  • Bra marknadsföringskanal för företag att nå ut till sina målgrupper.
  • Nya yrkesgrupper inom sociala medier har växt fram så som influencers.

Nackdelar: 

  • Människor möts inte i samma fysiska utsträckning som tidigare.
  • Det är lätt att gömma sig bakom skärmen och uttala sig på olämpliga sätt.
  • Nätmobbning förekommer 
  • Det är lätt att sprida rykten och felaktig information på nätet 
  • Var källkritisk, det finns personer som har dåliga baktankar.

Trender inom sociala medier 

Sociala medier förändras ständigt och nya trender och funktioner dyker upp. Genom åren så har de olika sociala medierna förändrats efter användarnas önskemål och beteende. Trenderna som genomsyrar sociala medier just nu är:

  • Snabbare och kortare innehåll. Användarna vill veta snabbt vad som händer och konsumera på kortare tid. Vi lever i ett stressat samhälle och funktionen kallad  stories på exempelvis Instagram och Snapchat har ökat mer och mer i användning. 
  • Nischade plattformar tror man är på uppgång. Facebook och Instagram som länge har varit de största plattformarna är tillgängliga för alla åldrar på ett och samma ställe. Men det har nu dykt upp mer nischade plattformar där exempelvis TIkTok som vänder sig till yngre målgrupp och Twitch för gamers är exempel på detta. 
  • Instagram tar bort Likes. Detta har varit en snackis ett tag och tanken bakom är att minska psykisk ohälsa och stressen att prestera för att få likes på sociala medier. Du som användare ska dock fortfarande kunna se dina likes men dina följare kommer inte att se dem. 
  • Shopping genom sociala medier har ökat i popularitet. Facebook, Instagram och Pinterest är exempel på sociala plattformar som har börjat med att användarna kan köpa en vara direkt via plattformen. Denna trend ser man att fler och fler företag hakar på. 
  • Mer videoinnehåll väntas. År 2022 har det gjorts en beräkning att 82% av allt innehåll på sociala medier kommer att vara i videoformat. Man ser att fler och fler företag satsar på rörligt material och man ser även en ökad trend bland privatpersoner. 

Slutsats

Som med allt annat så finns det även positiva och negativa saker att säga om sociala medier och vilken påverkan de har. Bara du väljer vad du ska vara delaktig i. Så länge du är källkritiskt och medveten så kommer du kunna vara delaktig i en härlig digital gemenskap.