Många är kallade men få är utvalda. När det gäller bygga och sälja mobilappar så är den enkla sanningen att långt ifrån alla är inkomstbringande. Skälet är heller inte alltid att appen är dålig. I stället handlar det ofta om synlighet och prissättning. För en mindre utvecklare räcker det helt enkelt inte med att själva appen är bra för att man ska lyckas. Vi kommer inte att ge några tips om hur du kan göra en bättre app, men väl om hur du kan nå framgång så länge du bara löst det lilla problemet.
Öka din synlighet
Det finns över en miljon appar i både Apple Store och Google Play, vilket gör det väldigt svårt att synas och att tjäna pengar. Traditionell SEO fungerar heller inte riktigt för att öka sin placering i appbutikerna. Algoritmerna är inte speciellt bra och ofta lyckas appar med löjeväckande namn med så många nyckelord i som möjligt ranka högt. Så vad kan man då göra? Att ge sin app ett sådant ”nyckelordsnamn” är ingen bra idé eftersom det i bästa fall bara kommer att ge en kortsiktig vinst. På längre sikt kommer däremot appen att lida av att namnet helt enkelt inte är seriöst.
Välj därför namn med tanke på att det ska låta bra, vara minnesvärt och gärna också ge en aning om vad appen faktiskt gör. Det är också vara unikt, så att om någon söker på just ditt specifika app-namn så är det garanterat du som hamnar på första plats. Att döpa sitt spel till ”Winter fun” kommer att göra det svårt att hamna på förstaplatsen ens om någon söker på exakt det namnet, i alla fall innan ens app blivit mer känd.
Martin Magnis, som var med och skapade succéspelet Blockworld (som såldes för miljonbelopp till Linden Lab), kom för inte så länge sedan ut med sin första egna titel och sätter fingret på vad som krävs för att maximera klickvänlighet och synlighet: ”Det som varit viktigast och som jag tänkt väldigt länge på är namnet, ikonen och bra screenshots. Det avgör om folk kommer att klicka på spelet i Appstore.”.
Olika listor
Det finns flera olika topplistor i både Apples och Googles appbutiker och lyckas man väl ta sig in på någon av dem så innebär det snabbt många, många nya nedladdningar. Men för att ta sig in på olika listor krävs till en börja med att ens app uppnått en viss popularitet. Det kan låta som moment 22 men behöver inte alls vara det. Men det kräver en del hårt arbete och det finns olika sätt att nå dit, men det ska ärligt sägas att man aldrig kan garantera att ens okända lilla indie-app lyckas ta sig in på någon topplista. Det enda man kan göra är att förbättra sina chanser.
En grundregel för att lyckas kvala in på dessa olika listor med sin nya, okända, app är att det krävs en större mängd nedladdningar under en kortare tidsperiod. Om du lyckas få hundra nedladdningar under de första 24 timmarna, men dessa är koncentrerade till en timme så är det oftast bättre än tvåhundra nedladdningar som är jämnt spridda över dagen. Skulle du lyckas med hundra nedladdningar under en timmes tid så är chansen stor att du lyckas kvala in på någon lista – vilket sedan kraftigt kommer att öka antalet nedladdningar.
Gratis- eller betalapp?
Det finns mängder med gratis appar inom väldigt många områden tillgängliga, vilket gör det väldigt svårt att nå ut om man väljer betalmodellen. En förkrossande majoritet av de som tittar på din app kommer helt enkelt att se att den har en prislapp och sedan ignorera den. Detta helt oavsett vilket pris du satt på den. Undantagen är väldigt specialiserade appar och spel baserade på kända varumärken. Det är osannolikt att din app kommer att kvala in inom något av de områdena, men om du lyckas utveckla en väldigt användbar och specialiserad app så kommer du att kunna ta ut ett riktigt bra pris för den. De få användare som behöver den kommer att vara beredda att betala för sig.
Prissättningen är över huvud taget en mycket komplex fråga. Ett lågt pris behöver inte alltid innebära att fler köper appen. Tvärtom, effekten kan bli den motsatta. Ett riktigt lågt pris signalerar att appen är billigt skräp, medan ett högre sådant säger att det är en kvalitetsapp. Detta är någonting som är välkänt inom detaljhandeln och som studerats noggrant. Genom att exempelvis höja priset på lågprisschampot kan man öka försäljningen.
Vad gäller gratisappar som finansieras av mikrotransaktioner så är situationen inte mycket bättre. De allra flesta gör helt enkelt inga köp, utan använder den helt gratis. Det är ett problem att locka folk till att göra betalningar utan att användarna blir irriterade. En enkel tumregel är att alla uppmaningar till att köpa någonting försämrar användarupplevelsen, så om man väljer den vägen är det av yttersta vikt att man lägger ner mycket arbete på att få det att flyta så smärtfritt som möjligt, och att de betalningar som görs faktiskt ger någonting.
Ingenting är omöjligt
Även om den bild vi målar upp kan få det att se svårt ut att bli rik på att göra appar så är det inte så. Det finns otaliga exempel på de som lyckats och kanske inte blivit rika men dock tjänar så pass mycket att de kan leva på sina appar utan problem. I grund och botten är det dock ingen större hemlighet vad som krävs, ”envishet, hårt arbete och ett visst mått av talang, där talang inte alltid är det viktigaste”, säger Person på Tjäna-pengar-bloggen som hjälpte till med reaserchen i till denna artikeln