Spenderat.se är en webtjänst som hjälper dig ta hand att ta kontroll över din personliga ekonomi. Tjänsten är startad av Christian Fredriksson, Andreas Ahlenius och Joakim Fisher. I denna intervjun berättar initativtagaren Christian om Spenderat.se, framtiden, affärsmodellen
1. Hur kom ni på att ni skulle göra spenderat .se och vad är storyn bakom teamet?
Idén till tjänsten började redan för några år sedan när jag började använda personal finance tools för egen räkning. Det fanns då en uppsjö av amerikanska produkter, men ingen som var anpassade för den svenska marknaden. Det slutade med att jag satt med en amerikansk tjänst tillsammans tillsammans med ett hemmabyggt verktyg för att konvertera urklippt information från min internetbank till rätt format. Det var rätt yxigt.
I och med ett växande intresse för webb-entreprenörskap tog jag fram ett alster till spenderat.se på powerpoint-nivå och började bolla den med nära och kära. Det visade sig att det fanns ett stort intresse.
Det var i samband med att jag pratade med vänner om idén som jag också pratade med Andreas Ahlenius och Joakim Fischer som tillsammans med mig är personerna bakom spenderat.se. Förutom att vara riktigt kompetenta inom sina områden, har de också entreprenörsanda och bra driv vilket är jätteviktigt. Vi är alla olika och kompletterar varandra på ett bra sätt.
Tillsammans har vi tagit alstret och vidareutvecklade till vad som är idag är spenderat.se. Det har hänt en hel del på vägen.

2. Vilket övergripande problem anser ni er lösa?

Vi har som så många andra insett att privatekonomi är jätteviktigt. Men det är inte helt enkelt och det gör inte saken bättre att det är ganska tråkigt. Vi har som mål att hjälpa våra användare att förstå och förbättra sin privatekonomi på ett lätt och roligt sätt.
Att våra användare får en bra upplevelse av tjänsten är viktigast för oss så vi försöker arbeta mycket med feedback från våra användare, och vi har dedicerat mycket resurser till att lyssna på våra användare.
Att vi inte heller är knutna till någon bank eller försäkringsbolag gör att vi också kan hålla oss opartiska.

3. Affärsmodellen för spenderat.se?

Det är alltid en utmaning att tjäna pengar på en gratistjänst. Annonsering har ju givetvis varit på tapeten, men vi har även ett par andra intressanta idéer som vi tror på. Bland annat kommer vi tillsammans med våra samarbetspartners att hjälpa våra användare att hitta bättre priser för sina fasta kostnader, och vid de tillfällen de hittar ett bättre pris får vi betalt. En affärsmodell som känns sympatisk mot våra användare.
Eftersom syftet med spenderat.se att förbättra våra användares privatekonomi bär det lite emot att be våra användare betala för tjänsten, så freemium är inget vi tror på.
4. Användardatan, vilka utmaningar ser ni avseende integritet och privat data
Sedan dag ett har vi insett att säkerheten och integriteten är mycket viktig för att denna tjänsten skall lyckas. Även om vi ser tecken på att många blir mer frikostiga med sin personliga information så ser vi också exempel på när snedsteg inom säkerhet eller integritet ger riktigt dålig publicitet.
Med det sagt kan jag säga att vi spenderar mycket resurser på att säkerställa att informationen är säker hos oss, samt att det inte finns någon möjlighet att använda informationen på något felaktigt sätt. Givetvis följer vi också PuL, och kommunikationen är krypterad med SSL.
För att det inte skall vara några tvivel har vi också fråntagit oss själva i all möjlighet att kunna se information kopplad till en specifik användare, utan allt vi ser sker på anonym eller aggregerad nivå. Enda undantaget för detta är vår IT-ansvarige som i undantagsfall kan frångå den regeln för att kunna felsöka.
5. Vad är framtiden för spenderat.se
Vi strävar efter att växa kraftigt och siktar på att bli många fler som använder tjänsten vilket också gör den bättre för användarna.
Andra Artiklar om Spenderat.se
Spenderat.se-En recension

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här