Vi har vid upprepade tillfällen rapporterat om cyberkriminella som utnyttjar offentliga personers död. Whitney Houstons tragiska och förtidiga bortgång i helgen är tyvärr inget undantag. Cyberkriminella drar nytta av offentliga personers livshändelser och död på grund av den massiva uppmärksamhet det får i massmedia samt att det intresserar stora mängder människor. TrendLabs har hittat två bluffkampanjer i samband med rapporteringen om hennes död. En på Facebook och en på Twitter.

Cyberkriminella profiterar på Whitney Houstons död - Mjukvara.se

Bluffkampanjen på Facebook består av en video med titeln “I Cried watching this video. RIP Whitney Houston“. Videon postas på användares väggar genom att någon i användarnas vänkrets har klickat på videon. Om man klickar på videon skickas man vidare till en webbplats där man ombeds besvarar på olika enkäter för att få se videon. Dessutom postas videon på dina vänners väggar, det är så videon sprids. Vi rekommenderar dig att inte klicka på videon, det är inte värt besväret.
[ad#Google Blogg]
Kampanjen på Twitter handlar om en rad olika “R.I.P Whitney Houston” meddelanden. Tweetsen innehåller en länk till en blogg tillägnad Whitney Houston. Användare som besöker bloggen blir automatiskt skickade till en webbplats som uppges innehålla bakgrundsbilder och ringsignaler från Whitney Houston. Om man väljer att ladda ner en ringsignal eller bakgrundsbild blir man skickad till en enkät där man ombes uppge mobiltelefonnummer. Återigen rekommenderar vi dig att inte klicka på länkar i sådana här meddelanden.
Källa 1