Larmcentralen i Australien drabbades på lördagen av en virusattack som tvingade operatörerna att stänga ner det digitala systemet för att hantera nödsamtal och disponera räddningsfordon och personal. Larmcentralen som drabbades ligger i staten New South Wales, vilken är den mest befolkade staten i Australien, vilket i sig inte underlättade för operatörerna som fick hantera alla telefonsamtal digitalt.
Virusattacken spred sig fort när den väl hade infekterat systemet, operatörerna stängde ner det digitala systemet i cirka 24 timmar. Samtidigt inledde man en undersökning för att ta reda på var attacken kom ifrån och hur de lyckades ta sig förbi säkerheten i systemet.
När artikeln skrivs har man lyckats återställa det digitala systemet i stora delar av New South Wales, inkluderande Sidney, norra och västra delarna. De södra delarna kommer att återfå sitt digitala system under dagen enligt utsago från larmcentralen.
Lyckligtvis drabbades inga personer i nödläge, utan operatörerna hanterade alla nödsamtal med hjälp av penna och papper och disponerade räddningsfordon efter dessa. Men attacken visar hur viktigt det är att system, som är vitala för att samhället ska fungera och dessutom garantera invånarnas säkerhet, är ordentligt skyddade mot digitala angrepp. Virus är trots allt ett oerhört väl känt och förekommande fenomen i den digitala världen och man borde anpassa de viktigaste infrastrukturerna efter premissen att de kan attackera när som helst och med allvarliga konsekvenser.
Källa:
Källa 1

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här