SEO, förkortningen som står för Search Engine Optimisation, har kommit att spela en allt större roll för framför allt företag, men även privatpersoner, som har en närvaro på nätet. I takt med att sökmotorer som framför allt Google används som utgångspunkt för mer och mer av det man gör online, har det också blivit viktigare att synas i dessa. Här är tre online-verktyg, tips från Magnus Bråth, sveriges bästa sökmotorkonsult, som underlättar ditt arbete med sökmotoroptimering
Majestic SEO
Majestic SEO är ett verktyg som låter dig se vilka andra sidor och domäner på nätet som länkar till dig (och till dina konkurrenter). Mjukvaran bakom verktyget är en spindel av liknande typ som Google själva använder, om än mindre avancerad, och även om Majestic SEO troligtvis inte kommer att hitta precis alla inlänkar till din sajt, så kan den ge en bra överblick.
Tack vare det här verktyget kan du också se varifrån dina konkurrenter i sökresultaten får sina länkar, och se om du också kan få länkar från samma källor. Du kan även se kvalitén på inlänkarna i form av Trust Flow och Citation Flow (något som förklaras mer på Majestics sajt).
Gserp.com
Så länge du inte har hundratals sajter i olika länder att hålla koll på, är det här ett lättanvänt webbaserat verktyg som visar hur olika sajter rankar på olika sökningar i Google. Med grafer som visar den historiska utvecklingen är det lätt att hålla koll på hur det går för dig och dina konkurrenter när det kommer till viktiga sökord i din nisch.
Googles verktyg
Men hur vet du då vilka sökord och sökfraser som har betydelse i din nisch? Tyvärr finns det ingen vattentät lösning för det idag, men när det kommer till onlinebaserade hjälpmedel så är det nog Googles egna verktyg som tar dig närmast sanningen. Genom att jobba med både Keyword Planner och Google Trends kan du få fram relaterade sökningar till de nyckelord du redan jobbar mot, och med lite tur finns där även guldkorn som dina konkurrenter inte upptäckt.
Glöm heller inte Google Places som är ett bra första steg när du ska jobba med lokal sökmotoroptimering.