Baidu är överlägset Kinas största sökmotor med cirka 80 procent av trafiken, man brädar därmed världens största sökmotor Google med råge nationellt. Baidu har likt Google försökt att få in en fot på marknaden för sociala nätverk genom ett antal olika tjänster. Det senaste försöket är en Twitter-liknande tjänst som var tänkt att konkurrera på den blomstrande marknaden för mikrobloggar. Men tjänsten, ”Baidu Talk” som den kallas, blev inte långlivad på den stenhårda marknaden, den lanserades i september förra året och nu har Baidu lagt ner tjänsten.

Den kinesiska markanden för mikrobloggar har exploderat under det senaste året, från att ha relativt få mikrobloggare har man nu cirka 174 miljoner aktiva användare. ”Baidu Talk” lyckades enbart fånga en miljon av användarna medan de större konkurrenterna delade på de övriga miljonerna användare, något som ses som ett misslyckande och en av anledningarna till varför Baidu nu väljer att lägga ner tjänsten.
Även om konkurrensen är stenhård på den kinesiska marknaden är de förskonade från konkurrens från de världsomspännande nätverken Facebook, Twitter och Google Plus då de kinesiska myndigheterna blockerar de webbplatserna av politiska skäl. Man spekulerar i att ”Baidu Talk” blev ett misslyckande på grund av ett antal faktorer, bland annat timing. ”Baidu Talk” lanserades i månaderna efter det att deras huvudkonkurrenter precis hade börjat ta fart ordentligt, därför valde användarna att inte satsa på ”Baidu Talk”. Det är en av många anledningar till varför de inte lyckades.
Baidu har tidigare lyckats lansera en populär videosajt med hjälp av externa aktörer, och många experter tror nu att det är framgångsreceptet för Baidu. Samarbeta med andra aktörer, eller köp upp nytänkande företag som är på uppåtgående snarare än att producera något internt. Vad Baidus kommande satsning för att slå sig in på marknaden ska bli återstår att se.
Källa 1

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här