PPC står för pay per click och är nästan synonymt med Google annonsering, Adwords. För er som inte är så insatta så köper man klicks genom Google. Gör en sökning på något kommersiellt begrepp, tex “antivirus” så ser ni överst och till höger på skärmen att det står “sponsrade länkar”. Det är köpt annonsering i Google!
Vem som helst kan köpa annonsering genom Google. Det är bara sätta upp ett konto, lägga in kreditkortsinfo, bestämma vilka ord som intresserar och lägga ett bud på hur mycket du är beredd per klick. Sedan börjar du synas när Googles användare börjar söka på de orden du har valt att synas på.
Pengaspelsannonsering är förbjuden i Google
Det finns några undantag. Google tillåter inte vilka annonsörer som helst. En typ av budskap som inte får lov att annonseras är spelrelaterade, tex kan du inte köpa trafik till din pokerblogg. Det är inte tillåtet. Anledningen till detta är att Google är ett amerikanskt företag och de har hårda regler i USA gällande annonsering av pengaspel. Det finns undantag till denna regel. Företag som Svenska Spel har tillåtelse att göra annonsering i Sverige avseende sina produkter.
Det är troligt att poker är det mest lönsamma segmentet på nätet. Ingen annan bransch omsätter så mycket pengar till sådan lönsamhet. Detta lockar såklart företag att bryta Googles regler och manipulera deras system. Nedan ser ni en skärmdump från en sökning jag gjort på “spela poker”.
De oranga markeringarna visar annonsörer som Google inte tillåter och som på olika sätt manipulerar Googles annonsystem så de kan komma åt trafik som är intresserad av spel och poker.
Speciellt ser ni att en av “annonsörerna” är Unibet. Ett svenskt börsnoterat företag. Det kan tyckas anmärkningsvärt att de aktivt väljer att bryta Googles regler. Unibet skulle aldrig göra det aktivt. Annonseringen görs genom en av deras affiliates. Det var därför jag använda citatttecken på ordet “annonsörer” ovan. Det innebär att det är en affiliate som köper i Unibets namn. Skickar trafiken via någon typ av redirect via sin egna sida.
Detta är baksidan av affiliatemarknadsföring
Jag är kritisk till affiliatemarknadsföring och detta är bara ett exempel på hur denna branschen fungerar.  Unibet, betalar bara för den delen av trafiken som blir riktiga kunder. Detta innebär att Unibet i princip skiter i vad affiliaten gör, bara de leverar kunder. Du tar ingen risk sommerchanteller pokerbolag. All risk ligger hos affiliaten.
Osnyggt av Unibet
Nu är det ju så att det är en affiliate som försatt Unibet i denna situationen men du som merchantr tycker jag ändå att du har ändå ett ansvar. Du betalar ju ut pengar till dessa aktörer och du har accepterat dem i ditt affiliatesystem. De leverar spelare som du som publisher tjänar pengar på. Det är inte så att Unibet är omedveten om att det funkar såhär men eftersom Unibet bara betalar för avslut så skiter man i varifrån trafiken kommer. Konverterar trafiken inte till spelare så kostar det ju inget för Unibet.
Affiliatemarknadsföring drar Unibets varumärke i smutsen, jag tycker de framstår som oseriösa när de uppvisar ett sådant här beteende. De accepterar att deras samarbetspartner bryter lagar och regler, bara för att de skall få en kund.
Vet du fler exempel på blåsningar eller mindre snygga händelser på nätet, skriv en kommentar. Vill du har fler sådana här tankar i din webläsare, lägger du till Mjukvara.se i din rssläsare eller följer mig på Twitter.
Relaterade inlägg på andra bloggar
Hur affiliates fuskar med pokerannonsering i Google

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här