Sökmotoroptimering är samlingsnamnet för de tekniker och strategier som används för att få webbplatser att ranka högre upp i sökmotorer när någon söker efter den produkt eller tjänst man erbjuder. Jag som skriver denna artiklen heter Christian och driver Topdog Sökmotoroptimering.

Grunderna i sökmotoroptimering är relativt enkla att lära sig: i många nischer och segment krävs inte så mycket mer än att man bygger webbplatser som är lätta för sökmotorernas botar att spindla och indexera. I lite svårare nischer kan man också behöva arbeta med länkar för att ge webbplatsen en extra skjuts. I tunga segment med hög lönsamhet och många aktörer krävs dock mer än grundläggande kunskap. Här är tre SEO-verktyg som kan hjälpa dig att ta ett strategiskt grepp om din sökmotoroptimering, och komma på hur du ska ta dig förbi konkurrenterna:

Screaming Frog SEO Spider

Det här är ett lättanvänt verktyg som snabbt kan ge dig en överblick av en webbplats. Du får en bra överblick av sitens sidor, bilder och script och kan snabbt identifiera svaga punkter (till exempel sidor som saknar title-taggar eller rubriker som inte är relevanta för sidans innehåll).

Mjukvaran gör det också betydligt enklare att hantera massändring av URLer och permalänkar i samband med en uppdatering eller flytt av siten. Screaming Frog SEO Spider räcker ganska långt i sin gratisversion och har en given plats i alla sökmotorkonsulters verktygslåda. Behöver du få ut mer data, till exempel för att kunna spindla större siter, så kan du köpa en årslicens som tar bort spärren vid 500 URI, för £99.

Advanced Web Ranking

Det finns manga rankingverktyg, en del webbaserade och andra i form av mjukvara, men Advanced Web Ranking, eller AWR, är en favorit för många sökmotoroptimerare. Ett genomtänkt arbetsflöde och en allt som oftast mycket korrekt ranking (något många andra verktyg kämpar med) gör AWR till en prisvärd rank tracker: för den enklaste versionen betalar du $99 dollar för en livstidslicens.

SEOLytics

SEOLytics är troligtvis det mest allround SEO-verktyg som finns just nu. Om du bara ska investera i ett program för att förbättra din synlighet på nätet så är det SEOLytics. Verktyget erbjuder en lång rad funktioner varav länkanalysen troligtvis är den du kommer att använda mest. På ett överskådligt sätt får du snabbt reda på vilka siter som länkar till webbplatsen du granskar, vilka ankartexter som används och vilka delar av din site man länkar till.

En annan kraftfull funktion är SEM-analysen i vilken du snabbt kan se vilka sökord som dina konkurrenter bjuder på: ett gyllene tillfälle att snabbt hitta konverterande och lönsamma sökord i ditt segment. En lång rad andra funktioner gör SEOLytics nästan ovärderligt för alla som jobbar seriöst med sökmotoroptimering. Trots ovärderligheten är dock prislappen ganska rimlig: $99/månad får du betala för Pro-versionen som räcker gott och väl för de flesta. Behöver du ännu mer krut kostar Entreprise-versionen $399/månad.