Läsarfråga: Hej Christian! Jag heter Karin och kollar in på din blogg då och då och nu har jag en fråga till dig. Jag är en ensamstående mamma med två barn. Det betyder att jag inte har så mycket pengar att röra mig med varje månad. Jag har insett att jag nog behöver en tjänst som gör en säkerhetskopia av allt jag har på hårddisken. Så jag letade bland dina förslag och dessutom frågade jag mina vänner vad de tyckte. Att köpa en lösning kostar sisådär 500 kronor. Det är en hel del pengar för mig och jag undrar om du kan hjälpa mig med något budget alternativ?
Svar:
Tack för ditt uppskattande mail Karin! Jag har några förslag till dig som du kanske kan kombinera på ett sätt som är lämpligt för dig.

  1. Starta ett konto på Flickr. Det finns i två varianter. Ett gratiskonto och ett betalkonto. Betalkonton kostar ca 25 USD per år. Det är väsentligt mindre än vad en vanlig backup kostar. Speciellt nu när dollarn är billig. Där kan du spara alla dina foton. Med betalkonto har du obegränsat med utrymme. Gratisvarianten, där begränsar Flickr dig till att du endast får ladda upp 100 MB av data i månaden(det brukar motsvara 30-50 bilder). Så har du få bilder klarar du dig med gratisvarianten.
  2. Dropbox. Denna backuptjänst erbjuder dig 2GB av data gratis. Det motsvarar i bästa fall upp mot 1000 bilder.
  3. Google doc. Google erbjuder dig en gratis office tjänst på nätet. Här kan du spara alla filer relaterade till word, excel och andra kontorsprogram. När du väl börjat använda denna tjänsten kommer du ganska snart sluta använda den på datorn och endast använda den på nätet.

Är behoven av backup inte så stora, då finns det gratislösningar. Speciellt om man är villig att ge det lite mer tid och energi. Jag hoppas detta var det svaret du var ute efter Karin.