Facebook har nu rullat ut sin nyaste tjänst, ”Facebook platser”, som är en platsbaserad tjänst i likhet med Gowalla, Foursquare med flera. Kommer konkurrenterna att överleva gigantens nya tjänst?
”Facebook platser” är en platsbaserad tjänst där du som användare kan dela med dig av var du befinner dig till dina vänner och kollegor. För att kunna använda ”Facebook platser” måste du ha en smartphone med inbyggd gps, det är genom gps:en som du registrerar var du befinner dig.
Genom ”Facebook platser” kan du upptäcka nya platser, restauranger och affärer som dina vänner har varit i, du kan även se vilka vänner som befinner sig närmast, under förutsättning att de använder sig av ”Facebook platser”. Facebook har även gjort det möjligt för användaren att registrera vänner som är på samma plats, en funktion för de vänner som inte har en egen smartphone med GPS.
Facebook har alltså gett sig in i matchen om de platsbaserade sociala medierna, där det redan finns väletablerade konkurrenter som i vissa fall erbjuder mervärdesfunktioner för att locka användare. Till exempel Gowalla, Booyah och Yelp har mervärdes-funktioner som kan göra dom konkurrenskraftiga mot ”Facebook platser”. Gowalla och Booyah har spelfunktioner som går ut på att samla saker på olika platser, medan Yelp satsar hårt på deras funktion som gör att man kan betygsätta platser, affärer, restaturanger med mera.
Det finns en konkurrent som direkt kommer att få slåss mot ”Facebook platser” om användarna, och det är Foursquare. Foursquare erbjuder användarna i princip en liknande tjänst, där huvudsyftet är att man ska registrera var man befinner sig. I dagsläget kan du via Foursquare uppdatera din Facebook status med den plats du befinner dig, den tjänsten är numera direkt utsatta för Facebooks egen tjänst.
Facebook har tidigare kritiserats för sina integritetskränkande användarvillkor och den saknade funktionen där man kan ställa in vad man vill visa och för vem. Detta är nu åtgärdat och idag kan man göra väldigt många inställningar vad gäller sin integritet. Facebook har tänkt på detta när de lanserat ”Facebook platser”, då man redan från början kan ställa in vilka som får se var man befinner sig och så vidare.
Kommer Facebook att konkurrera ut de redan etablerade företagen, eller kommer de genom någon form av mervärdes funktioner att överleva ”Facebook platser”. De företag som erbjuder mervärdes funktioner har en realistisk chans att kunna överleva, medan de företag som konkurrerar på väldigt lika villkor med Facebook kan få tuff match. Facebook har redan 500 miljoner användare, och därmed en väldigt bred användargrupp som kan ta till sig ”Facebook platser”.
Källor:
Källa 1
Källa 2
Andra Artiklar om Facebook
Hacka Facebook
Virus på Facebook 2010

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här