Filmen Barbie - recension

Barbie är utan tvekan en av årets mest efterlängtade filmer. Den är baserad på den omåttligt populära Barbiedockan och allt runt omkring. I huvudrollerna syns bland annat Margot Robbie, Ryan Gosling och America Ferrera. Regissören Greta Gerwig bjuder in till en stor fest där de uppstår en konflikt mellan Barbievärlden och vår värld. Nu är det bara Barbie själv som kan lösa problemet.

Allt börjar med en stor fest

Filmen inleds i Barbies vackra drömvärld där allt är en stor fest. Barbie själv är en stor glädjespridare utan ett enda bekymmer i världen. Hon har dessutom en rad olika färdigheter som att kunna köra bil utan händerna på ratten och förmågan att kunna gå på vatten. Barbie bor även i sitt eget drömhus med tillhörande rutschkana. Allt är perfekt med andra ord.

Det uppstår en reva mellan världarna

Allt förändras när Barbie en dag vaknar upp med helt platta fötter och en dålig andedräkt. Det har alltså uppstått en spricka mellan deras värld och vår värld. Barbie måste resa till vår värld för att ordna upp allt. När hon anländer får hon allt annat än ett varmt välkomnande.

Har överträffat alla förväntningar

Det kanske känns helt utdaterat med en Barbie-film år 2023 men faktum är att den har överträffat alla förväntningar. Filmen har fått 7,5 i betyg på IMDB vilket är riktigt bra. Det är också den film som har spelat in mest pengar på hela året.

En av anledningarna till att Barbie är så omtyckt 2023 är att regissören Gerwig har haft glimten i ögat när hon gjort den. Gerwig är sedan tidigare känd bland annat för filmerna ”Unga kvinnor” och ”Lady Bird”. De har i Barbie lyckats fånga alla typer av människor. Oavsett vad du har för relation till Barbie sedan tidigare finns det någon som du kan identifiera dig med.

En film med mycket personlighet

Barbie är verkligen en film med mycket personlighet och festliga miljöer. Man blir onekligen glad när man ser den, ensam eller i sällskap med vänner. Det syns också att skådespelarna har haft fantastiskt roligt tillsammans när de spelade in filmen.

Vissa skämt kommer vara svårt för barn att hänga med på men det är verkligen en film som alla kan se tillsammans. Du kan även njuta av den fantastiska scenografin och kostymerna. Det är verkligen något utöver det vanliga.

Barbie blir en av årets stora höjdpunkter

Med filmen Barbie kan alla leva ut sina drömmar från barndomen. Många väljer att klä sig helt i rosa för att komma i rätt stämning inför biopremiären. Barbie kommer utan tvekan att vara en av årets stora snackisar och den älskas av såväl killar som tjejer.

Trots att den första Barbiedockan lanserades redan 1958 är detta den första spelfilmen som görs om den ikoniska figuren. Därför är det inte så konstigt att den är så efterlängtad. Idén till filmen föddes redan 2009, men det skulle dröja till 2023 innan den fick premiär. Barbie hade biopremiär den 21 juli 2023 i Sverige och är redan en succé. Nästa gång du vill se en underhållande och rolig film är Barbie ett riktigt bra alternativ.