Recension: Diablo IV

Det finns många spel som folk ligger och väntar på ska anlända under 2023 och ett av dem är Diablo IV. Ända sedan de första spelen lanserades har Diablo-genren kommit att utgöra en förebild för många andra RPG-spel. När denna fjärde produktion lanseras är det antagligen många som får sin nyfikenhet stillad när de äntligen får se spelets innehåll.

Ordentligt med betatester

Även om den kompletta spelproduktionen ännu inte har släppts, är det ändå många som har kunnat ta del av betaversionen. Det här är ett axplock av det vi vet sett än så länge i denna förlansering:

Med det sagt verkar det även som att Blizzard har tweakat Diablo IV lite jämfört med tidigare Diablo-spel, eftersom man nu har introducerat ett nytt öppenvärldskoncept. Vi kan nog anta att detta är något som kommer att tas emot med glädje av vissa, medan det kommer att ratas av andra.

Vissa klasser är lättare än andra

Efter att ha tagit del av betalanseringen verkar det som att Necromancern är den spelklass som det är lättast att nå nya nivåer med. Druid och Sorceress-klasserna verkar inte heller vara alltför svåra att komma långt med i spelet. De kvarstående klasserna – Barbarian och Rouge – verkar å andra sidan vara något svårare att nå höga nivåer med. Möjligtvis är detta något som kommer att justeras när den fullständiga versionen släpps senare i år.

Varför spelet blir något svårare med Barbarian och Rogue

En av de största nackdelarna som man stöter när man spelar med Barbarian och Rogue är att dessa klasser inte har passiv energigenerering, vilket är nödvändigt för att de ska kunna använda sina färdigheter till fullo.

Vid spel med de andra tre klasserna kan man välja specialiseringar i betaversionen. Det här är något som även kommer att introduceras för Barbarian och Rogue. Med anledning av att man endast kan spela betan upp till nivå 25 är det svårt att säga hur detta kommer att påverka spelet när Diablo IV släpps på riktigt.

Hur spelmiljön är i Diablo IV

Även om du inte är van vid att spela Diablo sedan tidigare eller kanske inte tar spelandet alltför seriöst, kommer det ändå inte att vara några större problem att ta sig igenom det här äventyret. Både huvudstoryn samt dess side quests är utformade så att de flesta spelare ska kunna nå slutet. Vill man sedan öka svårighetsgraden på spelandet är det bara att ändra detta i inställningarna.

Anpassningsbara klasser

Blizzard verkar vidare ha lagt mycket tid på att erbjuda spelarna en upplevelse där de kan anpassa den klass de väljer efter tycke och spelbehov. Det är inte heller alltför förvånande att man i Diablo IV har stora möjligheter till att uppgradera sin utrustning. En del som har provat betaversionen har dock sagt att dessa uppgraderingar kostar lite väl mycket guld. Detta kan mycket väl vara något som också justeras i slutversionen.

Det finns många spel som folk ligger och väntar på ska anlända under 2023 och ett av dem är Diablo IV. Ända sedan de första spelen lanserades har Diablo-genren kommit att utgöra en förebild för många andra RPG-spel. När denna fjärde produktion lanseras är det antagligen många som får sin nyfikenhet stillad när de äntligen får se spelets innehåll.

Ordentligt med betatester

Även om den kompletta spelproduktionen ännu inte har släppts, är det ändå många som har kunnat ta del av betaversionen. Det här är ett axplock av det vi vet sett än så länge i denna förlansering:

Med det sagt verkar det även som att Blizzard har tweakat Diablo IV lite jämfört med tidigare Diablo-spel, eftersom man nu har introducerat ett nytt öppenvärldskoncept. Vi kan nog anta att detta är något som kommer att tas emot med glädje av vissa, medan det kommer att ratas av andra.

Vissa klasser är lättare än andra

Efter att ha tagit del av betalanseringen verkar det som att Necromancern är den spelklass som det är lättast att nå nya nivåer med. Druid och Sorceress-klasserna verkar inte heller vara alltför svåra att komma långt med i spelet. De kvarstående klasserna – Barbarian och Rouge – verkar å andra sidan vara något svårare att nå höga nivåer med. Möjligtvis är detta något som kommer att justeras när den fullständiga versionen släpps senare i år.

Varför spelet blir något svårare med Barbarian och Rogue

En av de största nackdelarna som man stöter när man spelar med Barbarian och Rogue är att dessa klasser inte har passiv energigenerering, vilket är nödvändigt för att de ska kunna använda sina färdigheter till fullo.

Vid spel med de andra tre klasserna kan man välja specialiseringar i betaversionen. Det här är något som även kommer att introduceras för Barbarian och Rogue. Med anledning av att man endast kan spela betan upp till nivå 25 är det svårt att säga hur detta kommer att påverka spelet när Diablo IV släpps på riktigt.

Hur spelmiljön är i Diablo IV

Även om du inte är van vid att spela Diablo sedan tidigare eller kanske inte tar spelandet alltför seriöst, kommer det ändå inte att vara några större problem att ta sig igenom det här äventyret. Både huvudstoryn samt dess side quests är utformade så att de flesta spelare ska kunna nå slutet. Vill man sedan öka svårighetsgraden på spelandet är det bara att ändra detta i inställningarna.

Anpassningsbara klasser

Blizzard verkar vidare ha lagt mycket tid på att erbjuda spelarna en upplevelse där de kan anpassa den klass de väljer efter tycke och spelbehov. Det är inte heller alltför förvånande att man i Diablo IV har stora möjligheter till att uppgradera sin utrustning. En del som har provat betaversionen har dock sagt att dessa uppgraderingar kostar lite väl mycket guld. Detta kan mycket väl vara något som också justeras i slutversionen.