Du kanske lever i villfarelsen att virtual reality är något nytt, men så är det inte alls. De flesta som är insatta i ämnet menar att novellen, The Veldt, författad av Ray Bradbury 1950, gav upphov till Virtual Reality (VR). Det något roliga i sammanhanget är att Bradbury skrev tekniska romaner och noveller om framtiden, men samtidigt var ganska ointresserad av fenomenet teknik i sig självt. Han lärde sig till exempel aldrig att köra bil och han var 62 år innan han gjorde sin första flygresa. Men när hans novell Starburst, som först publicerades som en tidningsartikel i The Saturday Evening post, ett år senare publicerades i hans novellsamling “The illustrated man”, gav den idén till det första VR-videospelet, Sensorama, som konstruerades av Morton Heilig och patenterades 1962.
Inom Virtual Reality talar man egentligen om tre olika verkligheter. Verkligheten som vi upplever den, Mixed Reality (MR) eller Augmented Reality, som är en blandning av verklighet och datoriserad information och VR som är en helt datorbaserad verklighet. Nästa stora kliv inom området gjordes också på grund av en idé från nettcasinoer, men den här gången en manusförfattare. Det var filmen Terminator, i regi av James Cameron och lanserad 1984, som fick forskare att på allvar fundera över hur det skulle vara möjligt för en dator att känna igen olika saker. Här var det alltså MR som drev utvecklingen vidare. Då och ända in till början av 2000-talet var det framför allt datorkraften som satte käppar i hjulet NASA lade till exempel tidigt ner sina försök inom området medan svenska forskare på framförallt Totalförsvarets Forskningsinstitut, FOI, i samarbete med forskare på Linköpings universitet, visade att det genom att programmera smartare var fullt möjligt att köra avancerade MR-system på en bärbar dator. Mobiltelefonerna hade dock ännu inte tillräcklig datorkraft. Men mobiltelefonerna utvecklades de också och numera har mobilerna den teknik och kraft som krävs och du kan till exempel se spelsidan för Unibet både i 3D och VR på din mobil.
Vill du däremot ha en riktigt häftig upplevelse inom VR på din mobil bör du först och främst köpa dig ett par riktigt bra VR-glasögon som komplement och för att verkligen uppleva effekten. Några bra VR-glasögon som finns tillgängliga på den svenska marknaden är, Google daydream för strax över 600 kronor. Glasögonen ger dig ett synfält på upp till 120 procent, vilket är imponerande. De fungerar dessutom på alla moderna mobiltelefoner. Oculus Rift S ger en mycket bättre bild än Google Daydream, men är flera tusen kronor dyrare och kräver dessutom att enheten har Windows 10 installerad. Synfältet är något mer begränsat än för  Google Daydream och stannar på 100 %.
När VR började utvecklas var Samsung en av de tidigaste utvecklarna på området och absolut bäst, men de ansåg att efterfrågan var för liten och lade ner produktionen, vilket bland annat ledde till att forskare inom området betalade flera tusen dollar mer för ett par begagnade och trasiga VR-glasögon än vad de hade kostat som nya. 2017 tog Samsung återigen upp produktionen av VR-glasögon, men de är numera enbart enbart anpassade för Samsung 6 och uppåt.