Google arbetar kontinuerligt för att göra sin sökmotor optimerad för social interaktion mellan användarna. Tidigare har de integrerat sociala medier i sina Google-konton, vilket resulterar i att dina vänners namn visas i din Google sökning under de länkar som de har delat eller gillat på Twitter respektive Facebook. Google lanserar nu sin egen motsvarighet till Facebook’s ”Gilla-knapp”, ”+1”.
Google +1
”+1” fungerar som så att det visas en box vid sidan av resultaten i en sökning, och du kan klicka på den för att visa att du tycker att innehållet är bra, relevant för sökningen eller bara underhållande. Dina vänner som har kopplat ihop sina Facebook- och Twitter-konton med sitt Google-konto kommer sedan att se de markeringar som du har gjort nästa gång de gör en sökning där någon av dina gillade länkar visas. För att ”+1” ska fungera krävs det med andra ord att du har ett Google-konto, som är kopplat med Facebook och Twitter, samt att du är inloggad på det vid användning av Google.
[ad#Google Blogg]
”+1” är i likhet med Facebook’s ”Gilla-knapp” ett sätt för vänner att rekommendera material till varandra, det är även ett sätt för användare att visa att länkarna är legitima och relevanta för den sökning som gjorts. Google arbetar även på att lansera en ”+1” knapp som webbadministratörer kan integrera på sina egna webbplatser i likhet med den som Facebook har för sin ”Gilla-knapp”. Detta för att besökare ska kunna ge webbplatsen sin Google-rekommendation utan att behöva söka fram den. I framtiden kommer ”+1” rekommendationerna att påverka rangordningen av webbplatser i sökresultaten. De med flest rekommendationer kommer att högre upp i resultaten än de med få eller inga alls.
Facebook har nu fått en konkurrent som verkligen kan kallas värdig vad gäller ”Gilla-knappen”. Google har ju sedan tidigare världens största sökmotor som används av i princip alla Internetanvändare. I kombination med sin nya ”+1” knapp kan Facebook verkligen få arbeta i motvind när Google har lanserat produkten till fullo.
Källa 1