E-post tappar långsamt men säkert sitt förtroende som ett säkert kommunikationsmedium ur vissa perspektiv. De ständiga phishing attackerna mot användarna urholkar sakta stenen. Phishing attackerna är ofta skapade för att efterlikna bankers informationsbrev för att på så sätt lura mottagaren till att dela med sig av sin bankinformation. Något som banker nu börjar agera mot genom att använda Twitter och andra sociala medier som en kommunikationskanal för säkerhetshot.
En bank i Australien(West Pac of Australia) twittrade nyligen om en företsående phishing attack riktad mot deras kunder. De meddelade sina kunder att ett e-post som uppmanar kunderna att installera ett nytt bankprogram var falskt, och att det innehöll en trojan som stal deras bankinformation. På så sätt kunde de göra sina kunder vaksamma för den här phishing attacken, eller det vill säga de kunder som följde deras Twitter.
Enligt Dave Jevans vid Anti-Phishing Working Group börjar nu bankerna ta ett naturligt steg över mot att skapa egna kommunikationskanaler i sociala medier. De slipper nu skicka ut masse-post som kan uppfattas som phishing i sig, och kan istället informera sina kunder i realtid.
[ad#Google Blogg]
”Crimeware”, skadlig kod utvecklad för att komma åt din bankinformation, är nu ett av de största hoten mot internetbanker för såväl privat och företagskunder som såväl bankerna i sig.  Det är just ”crimeware” som ökar betydligt bland phishing attackerna. Bankerna kan till en viss mån avhjälpa det omedelbara hotet från phishing attacker genom att kommunicera om de i realtid med hjälp av Twitter och andra sociala medier.
Här finns tips för hur du enkelt kan ehandla säkert och samtidigt skydda dina upgifter.
Källa 1

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här