Användarna ratar ”varumärkesapplikationer”! - Mjukvara.seAnvändarna har tröttnat på värdelösa ”varumärkesapplikationer” till sina mobiltelefoner. Detta enligt en undersökning som ”EffectiveUI” gjort!
”EffectiveUI” tillverkar applikationer och skapar användargränssnitt för andra företags applikationer, de genomförde undersökningen på beställning av ”Harris Interaction” och kom fram till att 38 procent av användarna inte är nöjda med ”varumärkesapplikationerna”. ”Varumärkesapplikationer” är applikationer vars syfte oftast är att marknadsföra ett företag, till exempel Starbucks, eBay eller Nike. Sådana applikationer erbjuder väldigt lite mervärde åt användarna och det är delvis därför användarna du börjar tröttna.
[ad#Google Blogg2 lite större]
De flesta användare är inte intresserade av att använda applikationer som är skapade enbart i marknadsföringssyfte, de vill ha någon form av mervärde som gör att de får ut något i utbyte av att använda applikationerna. Företagen måste ändra sin inställning gentemot applikationer i den här frågan, de kan omöjligt vinna över användarna. Ändrar de inte sig kommer deras applikationer bli nobbade av den stora användargruppen, och därmed är det bortkastade pengar som går åt. I undersökningen uppger 74 procent att de vill ha användbara och väldesignade applikationer framför rena marknadsföringsapplikationer. Samtidigt medger 73 procent att de vill att applikationerna ska vara lättare att använda än företagens egna hemsidor.
Undersökningen visar företagen vad användarna redan visste, nämligen att deras applikationer i dagsläget är undermåliga och måste erbjuda användarna mervärde, design och funktion. Applikationerna ska vara en njutning att använda. 69 procent av användarna i undersökningen uppger att negativa erfarenheter av applikationen även påverkar deras uppfattning av varumärket negativt. Det tåls att funderas på…
Källa:
Källa 1