Sociala medier
Sociala medier
Sociala medier Àr ett namn för olika kommunikationskanaler som gör det möjligt för anvÀndare att kommunicera direkt med varandra. Exempel pÄ sociala medier Àr bloggar, sociala nÀtverk, video bloggar, Twitter eller Instagram.
Sociala mediers utveckling
MÀnniskan har alltid kommunicerat med varandra pÄ olika sÀtt för att göra sig förstÄdd. Kommunikation Àr viktigt för det bidrar till att mÀnniskor förstÄr varandra och kÀnner en gemenskap.
Sociala medier uppkom pÄ 1990 talet samtidigt som internet hade ett genombrott. IstÀllet för att bara leta information pÄ internet kan man nu istÀllet kommunicera och ta del av information som delas. Var med och diskutera, skapa nya kontakter och dela med sig av olika Äsikter.
LÀs mer pÄ fredrikantupa.fi.
För- och nackdelar med sociala medier
Fördelar:
- MĂ„nga anvĂ€nder sociala medier för att kunna hĂ„lla kontakten med vĂ€nner och familj.Â
- Sociala medier Ă€r globala och inte bundna till tid och plats.Â
- Effektiva verktyg för att sprida information.
- Bra marknadsföringskanal för företag att nÄ ut till sina mÄlgrupper.
- Nya yrkesgrupper inom sociala medier har vÀxt fram sÄ som influencers.
Nackdelar:Â
- MÀnniskor möts inte i samma fysiska utstrÀckning som tidigare.
- Det Àr lÀtt att gömma sig bakom skÀrmen och uttala sig pÄ olÀmpliga sÀtt.
- NĂ€tmobbning förekommerÂ
- Det Ă€r lĂ€tt att sprida rykten och felaktig information pĂ„ nĂ€tetÂ
- Var kÀllkritisk, det finns personer som har dÄliga baktankar.
Trender inom sociala medierÂ
Sociala medier förÀndras stÀndigt och nya trender och funktioner dyker upp. Genom Ären sÄ har de olika sociala medierna förÀndrats efter anvÀndarnas önskemÄl och beteende.
Trenderna som genomsyrar sociala medier just nu Àr:
- Snabbare och kortare innehĂ„ll. AnvĂ€ndarna vill veta snabbt vad som hĂ€nder och konsumera pĂ„ kortare tid. Vi lever i ett stressat samhĂ€lle och funktionen kallad stories pĂ„ exempelvis Instagram och Snapchat har ökat mer och mer i anvĂ€ndning.Â
- Nischade plattformar tror man Ă€r pĂ„ uppgĂ„ng. Facebook och Instagram som lĂ€nge har varit de största plattformarna Ă€r tillgĂ€ngliga för alla Ă„ldrar pĂ„ ett och samma stĂ€lle. Men det har nu dykt upp mer nischade plattformar dĂ€r exempelvis TIkTok som vĂ€nder sig till yngre mĂ„lgrupp och Twitch för gamers Ă€r exempel pĂ„ detta.Â
- Instagram tar bort Likes. Detta har varit en snackis ett tag och tanken bakom Ă€r att minska psykisk ohĂ€lsa och stressen att prestera för att fĂ„ likes pĂ„ sociala medier. Du som anvĂ€ndare ska dock fortfarande kunna se dina likes men dina följare kommer inte att se dem.Â
- Shopping genom sociala medier har ökat i popularitet. Facebook, Instagram och Pinterest Ă€r exempel pĂ„ sociala plattformar som har börjat med att anvĂ€ndarna kan köpa en vara direkt via plattformen. Denna trend ser man att fler och fler företag hakar pĂ„.Â
- Mer videoinnehĂ„ll vĂ€ntas. Ă r 2022 har det gjorts en berĂ€kning att 82% av allt innehĂ„ll pĂ„ sociala medier kommer att vara i videoformat. Man ser att fler och fler företag satsar pĂ„ rörligt material och man ser Ă€ven en ökad trend bland privatpersoner.Â
Slutsats
Som med allt annat sĂ„ finns det Ă€ven positiva och negativa saker att sĂ€ga om sociala medier och vilken pĂ„verkan de har. Bara du vĂ€ljer vad du ska vara delaktig i. SĂ„ lĂ€nge du Ă€r kĂ€llkritiskt och medveten sĂ„ kommer du kunna vara delaktig i en hĂ€rlig digital gemenskap.Â