Mjukvara Logo

Blogg om programvaror, internet och webbapplikationer

KATEGORIER Antivirus AntiSpyware Surfa anonymt Backup Krypteringsprogram Webbhotell Programvara Gratis-program Internetkatalog

 

 

9 februari, 2012

DDoS-attacker demonstranters verktyg!

Filed under: brandvĂ€ggar,datorsĂ€kerhet,Spam,Spyware — Christian Rudolf @ 18:12

Cyberkriminella och politiska grupperingar har anvĂ€nt DDoS-attacker mot organisationer under en lĂ€ngre tid. Dels för att utöva nĂ„gon form av utpressning mot organisationer, och dels för att markera politiska Ă„sikter. ”Anonymous” och andra hackergrupper har anvĂ€nt DDoS-attacker för att göra politiska markeringar genom att ta ner organisationers webbplatser.

Arbor, ett företag specialiserat inom skademinskning av DDoS-attacker, har noterat en förÀndring bland de som anvÀnder DDoS-attacker. Roland Robbins, anstÀlld pÄ Arbor, menar att förra Ärets demonstrationer anvÀnde sig av DDoS-attacker för att sprida sina budskap. 2011 var Äret dÄ DDoS blev ett verktyg för att föresprÄka demokrati.

DDoS-attacker utvecklades dessutom markant under 2011. Bland annat har lÀngden för DDoS-attacker minskat samtidigt som komplexiteten i attackerna ökat markant. I slutet av 2011 var lÀngden för attacker i snitt 34 timmar, en minskning frÄn 2010 dÄ attacklÀngden var 43 timmar. Men det Àr inte lÀngden som spelar in i ekvationen. DDoS-attacker gÄr ut pÄ att man ska svÀmma över offrets servrar med trafik. Ofta anvÀnde man sig av nÄgon form av datornÀtverk som attackerar servrarna samtidigt genom att skicka paket med information. Under 2011 var antalet paket per sekund i DDoS-attacker 18 gÄnger större Àn tidigare Är.

[ad#Google Blogg]

DDoS-attacker Àr ett effektivt vapen för att ta ner webbplatser. Genom att ta ner organisationers webbplatser gör demonstranter och hackergrupper markeringar mot organisationers stÄndpunkter. Webbplatser Àr numera en viktig kanal för organisationer för att föra ut sina budskap, interagera med intressenter och till och med driva sin affÀrsverksamhet. Genom att ta ner webbpplatsen tar man bort en kommunikationskanal, och kanske till och med en inkomstkÀlla. Det blir med andra ord en kÀnnbar förÀndring för organisationerna.

KĂ€lla 1

No related posts.


 

Inga kommentarer »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment